گفتار درمانی راهبرد تبلیغاتی دولت روحانی



گفتار درمانی راهبرد تبلیغاتی دولت روحانی


بررسی پدیده گفتار درمانی در دولت روحانی/ از گفتار درمانی روحانی تا کاردرمانی قالیباف

سرویس سیاسی ازامروز: با نگاهی آماری به هفته های انتهایی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲؛ از میان کاندیداهای موجود در این عرصه، حجت الاسلام حسن روحانی بیشترین وعده ها را در جهت بهبود وضعیت اقتصادی کشور داده و همین امر نیز در پیروزی نهایی وی موثر بوده است. در واقع آنچه روحانی در انتخابات با شعار (کلید) بدان اشاره داشته حل معضلات اقتصادی و اجتماعی کشور بوسیله کلید دولت اعتدال بود.

 

وی در ۷ خرداد ۹۲ و در برنامه تلویزیونی و انتخاباتی خود به راه حل های کوتاه مدت یک ماهه و ۱۰۰ روزه برای برطرف ساختن تورم و مشکلات عدیده اقتصادی اشاره کرد که منجر به تحول اقتصادی در کشور خواهد شد. در ۱۰ خرداد ماه نیز در دیدار با ایرانیان خارج از کشور جدی ترین برنامه دولت را حل معضل اشتغال عنوان کرده و حتی به جذب دانشجویان خارج از کشور برای کار در ایران اشاره کرد. در ۱۸ خرداد و در ورزشگاه شیرودی، روحانی به بیکاری کارگران ایرانی اشاره کرده و از اشتغال زایی برای کارگران چینی توسط دولت احمدی نژاد انتقاد کرد. شاید گلچین صحبت های روحانی را بتوان در این جمله خلاصه نمود که (سانتریفیوژها باید بچرخد و زندگی مردم نیز باید بچرخد). جمله ای که نه تنها به دوقطبی سازی موافقین توافق با آمریکا و مخالفین آن مبدل گشت؛ بلکه موجب موج سازی در جهت رای آوری شد.

 وعده درمانی روحانی

به طور کلی آنچه اقبال نسبی نیمی از مردم کشور را به سمت روحانی سوق داده، پدیده ای به نام وعده درمانی است. در شرایطی که تورم روز به روز افزایش یافته و تحریم های بین المللی اثرات روانی را بر اقتصاد کشور داشته، مردم به امید وعده های رهایی از وضعیت موجود تمایل نسبی را به دولت روحانی نشان دادند. اما آنچه پس از انتخاب وی به عنوان رئیس جمهور منتخب ایران بوجود آمد، نه تنها با وعده های انتخابیش منطبق نبوده بلکه با تناقض و تضاد عملیاتی روبرو شده است.

کابینه دولت روحانی که در همان سالهای ابتدایی تشکیلش با نقدهایی از جمله عدم جوان گرایی و محافظه کاری همراه بوده اهتمام خویش را به توافق هسته ای معطوف ساخته و هرگونه برنامه ریزی متقن و دقیقی در راستای بهبود شرایط اقتصادی کشور را به تعاملات سیاست خارجی و بحث هسته ای گره زده است. در واقع دولت برای اقناع عمومی مردم در جهت بهبود شرایط موجود، حدود ۲سال و اندی از زمان خویش را به گفتار درمانی پس از وعده درمانی پرداخته است. گفتار درمانی بدان معنا که با سخنرانی های متعدد به مردم بفهماند که بهبود وضعیت فعلی روندی صعودی داشته است. پدیده گفتار درمانی و سخنرانی های امیدوارانه چنان در میان دولتمردان رخنه انداخته که گویی همه ملت ایران در انتظار یک اتفاق و رخدادی خاص برای بهبود وضعیت معیشت زندگی خود هستند.

احزاب سیاسی همسو هم منتقد عملکرد دولت هستند

گفتار درمانی یا گفتمان درمانی یکی از شیوه های اپوزیسیون نمایی از یک کنشگر سیاسی بوده تا بدین وسیله نه تنها در مقام پاسخگویی قرار نگیرد بلکه خود را جزوی از مطالبه گران عمومی جامعه نشان دهد. اگر بخواهیم نمونه های مصداقی گفتاردرمانی در دولت را بررسی کنیم می توان به اعلام تورم صفر در یک ماه، دستکاری آمارها به منظور القای وضعیت اشتغال در کشور (در حالی که میزان بیکاری در بالاترین حد خود پس از انقلاب بوده)، وابسته خواندن بهبود معیشت مردم و حتی آب خوردن و وضعیت آلودگی هوا به انعقاد قرارداد برجام و… اشاره کرد. حتی وقتی تمدید تحریم ها توسط آمریکایی ها پس از برجام رخ می دهد، رئیس جمهور با منتسب کردن همه توافقات صورت گرفته به رهبر معظم انقلاب و حرف های شعارگونه در راستای اقدام متقابل سعی در اپوزیسیون نمایی دارد. میزان گفتاردرمانی و انفعال دولت در بهبود وضعیت اشتغال، حقوق های نجومی، رکود و… به حدی زیاد شده که حتی احزاب سیاسی همسو با وی نیز انتقادات رادیکالی را به دولت روحانی روا داشتند. محمد جواد امام عضو بنیاد باران که در فتنه ۸۸ نیز دستگیر شده بود، با انتقاد از انفعال دولت از پرداختن به مسئله حقوق های نجومی دولت را دولت حرف، نه عمل معرفی کرد. محمد جواد امام در این باره می گوید: «در قبال فیش های نجومی دولت مسئولیت دارد و در قبال آن نیز باید پاسخگو باشد. با گفتار درمانی نمی‌شود پاسخ انتظارهای مردم را داد.»

به نظر می رسد که شخصیت های سیاسی و عموم مردم نسبت به پدیده گفتاردرمانی دولت به خصوص پس از تمدید تحریم ها نگاهی منفی داشته و چنین صحبت هایی را بی اثر و خسته کننده می دانند. شاید برای همین امر بوده که محمد باقر قالیباف در همایشی که ۱۶ آذر در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شده بود، به حرف های بدون پشتوانه دولت اشاره کرد.

 

قالیباف در این مراسم به لزوم فعالیت و کار شبانه روز به منظور بهبود وضعیت کشور اشاره داشته و تنها نمود بروز و ظهور انقلابی گری را در خدمت به مردم و کار برای رفاه آنها عنوان می کند. شاید آنچه وی در مراسم ۱۶ آذر در انتقاد به دولت بیان داشته فصل مشترک همه جناح های سیاسی و خواسته اکثریت مردم ایران باشد تا دولت لااقل در چند ماه باقی مانده از دوران مدیریت خویش کمتر به وعده دادن ها و سخنرانی کردن ها آن هم در مقام اپوزیسیون بپردازد و قدمی در جهت جامه عمل پوشاندن به حرفای گذشته خود بردارد. شاید اگر بخواهیم به یکی از اصلی ترین وجوه تمایز قالیباف و روحانی در نحوه مدیریت کشور اشاره کنیم همین مسئله گفتار درمانی و کار درمانی باشد. قالیباف در حوزه مدیریت شهری کمتر به سخنرانی پرداخته و اگر به موضوعی در همایشی خاص پرداخته می شود پس از افتتاح یک پروژه یا در راستای ارائه برنامه های انجام شده در زیرمجموعه های تحت مدیریت خویش بوده است.




گفتار درمانی راهبرد تبلیغاتی دولت روحانی

دیدگاهتان را ثبت کنید

bigtheme